Frauda în comerțul online. Ce forme ia și cum o putem preveni

Frauda în comerțul electronic este în continuă creștere în ultima perioada și cauzează pagube de miliarde de dolari la nivel mondial. Spre exemplu, în ultimii ani frauda în comerțul electronic a crescut cu 30% conform unui studiu publicat de LexisNexis Risk Solution. Mai mult, conform unui alt studiu publicat de Digital Commerce 360, numărul furturilor online este de două ori mai mare decât creșterea vânzărilor din e-commerce.

Cele mai comune tipuri de fraudă în comerțul electronic sunt furtul identității (71%), phishing-ul (66%) și furtul contului (63%).

Mai jos îți prezentăm o listă cu modurile în care clienții sunt jefuiți online și îți recomandăm o listă de 10 tool-uri care ajută la prevenirea fraudei online.

1. E-mailurile de tip phishing

Această metodă de fraudă este destul de populară online și se face prin emailuri sau prin intermediul unor site-uri false care imită foarte bine site-urile care îți sunt familiare, cum ar fi site-ul băncii tale.

Cei care recurg la acest tip de fraudă trimit email-uri deghizate în confirmări de comandă/livrare care au ca scop extragerea datelor sensibile ale contului sau redirecționarea victimelor către un site fraudulos.

În cele mai fericite situații, aceste trimiteri conduc la o pagină publicitară neașteptată și nu la pagina oficială a magazinului. În alte situații, accesarea acestor link-uri poate duce la captarea site-urilor cu viruși, programe malware și alte metode prin care ți se fură datele sau banii. Tocmai de aceea cel mai bine este să nu faceți click pe link-uri suspecte și să le ignorați.

2. Furtul de identitate

Printr-un email de phishing datele bancare personale pot ajunge la escroci care le folosesc în interes personal, golind cardul cât mai repede posibil iar în final persoana fraudată va fi cea care achită factura. Acest timp de fraudă este cunoscut sub denumirea de furt de identitate.

Cu toate că pare ciudat, comerciantul online este cel mai afectat de acest tip de fraudă. După ce frauda s-a comis banca care a emis cardul inițiază de obicei rambursări în numele victimei, însă fără obligația de a returna marfa. Chiar și în cazul în care retailerul recuperează produsele, acestea nu mai sunt noi.

Comercianții online trebuie să fie extrem de vigilenți la atacurile hackerilor și să investească în securitatea site-ului, în caz contrar, hackerii pot fura informațiile bancare ale clienților, așa cum a fost a fost în cazul magazinelor online Target în 2013, producând pagube de milioane de dolari.

3. Preluarea imaginilor (Pagejacking)

Prin această metodă hackerii creează o pagină web frauduloasă care imită un site existent cu scopul de a fura datele utilizatorilor. Spre exemplu, la un moment dat ajungeți pe o pagină care pare să aparține de site-ul pe care navigați și totuși ceva este suspect la ea și sunteți „prinși” acolo. Această metodă este cunoscută drept „captarea șoricelului” („mousetrapping”) împiedicând efectiv utilizatorii să iasă și deschizând o fereastră nouă când utilizatorul încearcă să închidă browserul sau inundându-i computerul cu ferestre pop-up nesfârșite.

Mulți hackeri folosesc această metodă și pentru imitarea paginii de autentificare a unui site cu scopul de a strânge date și parole.

4. Frauda de rambursare

Acest tip de fraudă este des întâlnit și simplu de aplicat. Practic, în acest caz, escrocul comandă un produs care are o valoare mare și apoi anulează plata după ce comanda a fost expediată. Ulterior, păstrează marfa atunci când îi este livrată. Escrocul poate acuza un  furt de identitate și să spună băncii această variantă.

O altă tehnică populară des folosită este ca escrocul să susțină că livrarea nu a ajuns niciodată și drept urmare magazinul online livrează un produs duplicat gratuit.

Comercianții trebuie să fie foarte vigilenți în aceste situații și să diferențieze „frauda prietenoasă” de „frauda reală”. Mai sunt cazuri în care clienții legitimi provoacă în caz accidental o fraudă de rambursare, acuzând lipsa unei livrări a coletului sau introducerea unor detalii de plată greșite. În acest caz, comercianții nu știu dacă persoana respectivă a avut rele intenții sau frauda a fost doar un accident și trebuie să fie precauți în abordarea unor astfel de cazuri ca să nu acuze nedrept un client care nu a avut rele intenții.

5. Frauda prin triangulare

Frauda prin triangulare presupune scheme de fraudă mai avansate care se desfășoară în mai mulți pași. Într-un prim pas escrocul creează o pistă falsă bunuri care au foarte mare căutare, oferind un preț foarte mic pentru acestea și solicită în același timp ca plata să se facă cât mai repede cu un card bancar.

În momentul în care clientul „cumpără” produsul oferă escrocului acces la datele sale personale. Ulterior escrocul ia datele clientului și cumpără același articol de la un site diferit la un preț mai mic. Produsul este livrat clientului care nu-și dă seama că i-au fost furate datele și că a plătit în exces produsul. Escrocul păstrează în final profitul. În acest caz, victimele nici măcar nu știu că au fost înșelate.

6. Frauda afiliată sau auxiliară

În acest tip de fraudă are în vedere comercianții din mediul online care au programe afiliate. În acest caz, hoții manipulează sau abuzează de linkurile afiliate pentru a obține o plată mai mare. Pe scurt, dacă un afiliat este plătit pentru fiecare vizitator pe care îl trimite pe site, acest tip de escroci pot face să pară că au trimis mai mulți vizitatori pe site decât în realitate asumându-și câștigurile.

Frauda afiliate implică cunoștințe de informatică, recurgându-se la hacking și sisteme automate sau recurgând la profiluri false prin care fac logări separate pe site-ul respectiv.

7. Frauda de identitate

În cazul acestei metode de fraudă escrocul se prezintă drept producător, furnizor sau altă afacere B2B, promițând un serviciu pe care nu intenționează niciodată să-l furnizeze. Drept urmare, magazinele online se înscriu pentru produsul sau serviciul respectiv și ulterior nu mai primesc nicio veste de la furnizor.

Acest tip de fraudă are în spate alte escrocherii cum ar fi phishing-ul, marea diferență este că vizează firme și nu persoane private.

Câteva semne de avertizare privind fraudele în online:

  1. Adresa de livrare și de facturare sunt diferite și în final proprietarul cardului nu primește bunurile.
  2. Comenzi multiple care au ca obiect același articol
  3. Comenzi multiple la aceeași adresă plățile cu carduri diferite – în acest caz escrocii dau comanda folosind carduri diferite și cer ca produsele să fie livrate la aceeași adresă.
  4. Comenzi suspect de mari (la care se cere livrare rapidă)
  5. Adrese de email sau numere de telefon suspecte
  6. Tranzacții refuzate în mod repetat

Top 10 recomandări de instrumente online pentru prevenirea fraudei prin comerțul electronic

Acestea sunt cele mai bine cotate programe software pentru prevenirea fraudei în online:

1. Signifyd

Credit foto: Signifyd

2. Sift

Credit foto: Sift

3. Simility

Credit foto: Simility

4. Kout

Credit foto: Kount

5. Subuno

Credit foto: Subuno

6. Riskified

Credit foto: Riskified

7. FraudLabs Pro

Credit foto: Fraud Labs Pro

8. Forter

Credit foto: Forter

9. Bolt

Credit foto: Bold

Concluzii

Odată cu înmulțirea cazurilor de fraudă securitatea magazinelor online a devenit o prioritate tot mai stringentă pentru proprietarii de business-uri. Ideal este ca aceștia să investească în securitatea site-ului și apeleze la instrumentele de prevenire ale fraudei care corespund cel mai bine obiectivelor și nevoilor business-ului lor.

În concluzie, cea mai bună metodă de apărare împotriva fraudei online este prevenția, cu alte cuvinte să fim cât mai vigilenți pentru a opri tentativele de fraudă în etapa în care sunt doar „încercări”.

Sursa foto: unsplash/rupixen.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.