Impactul UX asupra conversiilor

UX se referă la experiența utilizatorilor pe site. Este un aspect important în web design, dacă nu unul decisiv în asigurarea eficienței site-ului și în atingerea obiectivelor dorite.

Așadar, să luăm pe rând, câteva elemente de UX care au un impact major în determinarea conversiilor și obținerea unui profit stabilit cu ajutorul unui site bine realizat:

Structura site-ului

Modul în care este structurat site-ul face ca experiența să fie una agreabilă, care invită la descoperirea mai multor pagini cu conținut util pentru vizitatori.

Este bine ca structura să fie una plată, adică numărul de pagini disponibile direct din meniul principal (pagina de start) să fie maximizat. De asemenea, numărul de niveluri pe care sunt „așezate” paginile să fie redus la cât mai puține posibil.

În acest fel, se simplifică accesul la informații pentru utilizatorii site-ului, aceștia nefiind nevoiți să „coboare” prea mult în structura acestuia pentru a găsi ceea ce au nevoie.

Mai jos o exemplificare a structurii despre care vorbim, în paralel cu o structură în adâncime:

Sursa

O structură plată, cu pagini așezate pe cât mai puține niveluri, este benefică și pentru SEO. Roboții motoarelor de căutare ajung mai repede la paginile site-ului, pe care le vor indexa și poziționa optim în paginile de rezultate.

Bara de navigare

Bara de navigare trebuie să conțină, obligatoriu, meniul cu rubricile site-ului. Indiferent dacă la bara de navigare se adaugă și alte elemente, precum logo sau un buton de apel la acțiune, opțiunea de căutare în site sau un buton de schimbare a versiunii lingvistice, meniul nu trebuie să lipsească. E recomandat ca acesta să fie vizibil și accesibil din oricare pagină a site-ului, astfel încât să dea o bună orientare a utilizatorilor în site.

Exemplu meniu în pagină:

Site

Dacă site-ul conține pagini multiple, sau mai multe pagini într-o anumită rubrică, se poate recurge la un meniu derulant: în momentul în care vizitatorii trec cu mouse-ul peste rubrica respectivă din meniu, se va deschide lista de pagini care pot fi accesate, corespunzătoare acelei rubrici.

Notă: În design-ul actual, aproape toate paginile presupun acțiunea de scroll: utilizatorii trebuie să deruleze pagina pentru a vedea totalitatea conținutului din pagină. În aceste condiții, este util ca meniul să fie vizibil, chiar și în timpul derulării paginilor.

Multe teme WordPress oferă opțiunea de setare a meniului ca sticky (meniul rămâne vizibil pe ecran, în partea superioară, în momentul derulării paginii).

O bună practică pentru meniul în starea „sticky” este de a-i seta un fundal vizibil, care îl scoate în evidență și îl face ușor de remarcat în momentul derulării și navigării în pagină.

Acest fundal poate fi diferit de cel al meniului în stare normală, în funcție de culorile folosite pentru fundalul secțiunilor din pagină /versus/ culoarea fundalului pentru antet. Astfel, meniul poate avea un fundal alb atunci când utilizatorii ajung pe pagină (dacă antetul paginii are o culoare închisă), și un fundal gri-închis sau albastru-închis, sau negru (dacă fundalul secțiunilor derulate din pagini este unul de culoare deschisă).

Link pe logo

Este un exemplu de bună practică să plasezi un link de întoarcere la pagina de start, pe logo. Cum logo-ul se regăsește în fiecare dintre paginile site-ului, utilizatorii vor avea posibilitatea să revină la pagina de start, în orice punct al navigării în site s-ar afla. Și pe oricare nivel de pagini s-ar situa, în momentul navigării în site (vezi pct. 1).

În locul explorării rubricilor din meniu, vizitatorii se vor întoarce la pagina de start și vor relua căutarea informațiilor utile, într-un mod simplu și rapid.

Pagină de contact

Pagina de contact nu trebuie să lipsească dintr-un site de business.

Este esențială pentru a oferi vizitatorilor încredere față de companie. Ea trebuie să fie plasată într-un loc vizibil, accesibilă din meniul principal al site-ului. Și va conține informații precum adresa fizică (foarte important pentru ca utilizatorii să localizeze sediul firmei), adresă de email pentru contact, butoane de rețele sociale, formular de contact (în caz că utilizatorii au nevoie rapid de informații, sau doresc să pună întrebări și să ceară lămuriri suplimentare), număr de telefon, program de lucru.

Exemplu de pagină de contact:

Pași către efectuarea unei comenzi

Această opțiune este valabilă pentru site-urile de comerț online.

Este în interesul utilizatorilor să aibă cât mai puțini pași de urmat până la plasarea unei comenzi și efectuarea plății. Și, de asemenea, în interesul companiei de a facilita utilizatorilor procesul de cumpărare.

Cu cât sunt mai puține pagini de vizitat până la efectuarea unei comenzi, și mai puțini pași de parcurs, cu atât șansele sunt mai mari ca vânzarea să fie realizată și să se înregistreze în sistemul companiei un profit suplimentar.

Notă: o dată ce utilizatorii au inițiat un proces de cumpărare, paginile de nivel inferior (următoare paginii în care și-au început cumpărarea) ar trebui să limiteze opțiunile de navigare în site. Astfel, vizitatorul nu va fi distras din procesul de achiziție inițiat și nu se va îndepărta de scopul său: acela de a cumpăra produsul și de a efectua plata.

Astfel, în pagina coș de cumpărături sau în paginile de checkout, este bine să nu existe opțiuni de navigare în site, care să întoarcă vizitatorul din procesul de achiziție deja început.

Acest lucru este valabil și pentru landing pages – pagini special create pentru vânzarea anumitor produse.

Dacă utilizatorul a găsit pagina căutând în listele de rezultate Google, și a intrat pe pagină, și a consultat informațiile din pagină, despre produs, este bine ca acesta să nu aibă opțiuni suplimentare care să-i distragă atenția de la cumpărarea produsului respectiv.

Controlul utilizatorilor

Design-ul orientat către o bună experiență a utilizatorilor în site presupune elemente care să le dea acestora un control asupra navigării în pagini.

Elementele sunt cele de interacțiune cu site-ul:

  • butoane care, atunci când vizitatorul trece cu mouse-ul peste ele, sau la click, își schimbă culoarea (semn că utilizatorul se află în punctul P, de unde poate continua procesul de achiziție în funcție de alegerile deja făcute)
  • rubrici de meniu care, atunci când vizitatorul trece cu mouse-ul peste ele, sau la click, au o culoare evidențiată (semn că utilizatorul a decis deja calea de navigare în site, și este îndemnat să continue căutarea în direcția respectivă)
  • alte elemente de interacțiune cu site-ul (mouse-ul poate crea un anumit design, dând impresia că utilizatorul lasă „urme” navigând în pagină, sau desenează el însuși, contribuind la un design mai bine accentuat și personalizat în funcție de propria căutare a vizitatorului în pagină).

Funcționalitate

Nu mai puțin importantă pentru facilitarea conversiilor este funcționalitatea fiecărui element din site.

Un buton care nu funcționează (mai ales un buton de apel la acțiune), sau un link care trimite către o pagină de eroare 404, sau, și mai rău, un formular de contact care nu permite trimiterea mesajului (după ce toate câmpurile au fost completate) contribuie la o experiență negativă, și limitează conversiile.

De aceea, în design-ul site-ului, trebuie verificată funcționarea optimă a fiecărui element din fiecare pagină.

Interacțiunea utilizatorilor cu elementele din site (rubrici de meniu, butoane de rețele sociale, butoane de download, de apel la acțiune, formulare de contact, link-uri, imagini, galerii de imagini, carusel) trebuie să se desfășoare fără dificultăți, altfel utilizatorii sunt întorși din procesul de căutare a informațiilor utile.

În fond, vor considera că site-ul nu este util, din punct de vedere al conținutului pe care îl caută. Iar conținutul nu se referă doar la informații sauu descrieri de produse, ci și la câtă încredere pot acorda companiei, cât de profesional este prezentat conținutul, cât de atentă este compania față de o bună experiență în site…

Notă: s-a demonstrat că durata atenției utilizatorilor s-a diminuat mult în ultimii ani, deci utilizatorii nu vor fi dispuși să aloce site-ului mai mult timp pentru a depăși obstacolele întâmpinate în navigare:

Sursa

Experiențe de realitate virtuală

Este în tendințe să incluzi experiențe de realitate virtuală în site. Acestea pot accentua experiența utilizatorilor cu site-ul și îi pot aduce mai aproape de ceea ce vrea să transmită compania prin design și conținut.

Vorbim despre experiențe imersive, care presupun implicare de nivel foarte înalt în explorarea site-ului și a conținutului său, chiar joc (gamification) și interacțiune cu conținutul site-ului.

Acestea au darul de a capta atenția vizitatorilor, și de a-i menține interesați de paginile site-ului, pe întreg parcursul navigării. Natural, aceștia vor fi mai înclinați să acționeze (marcând conversii pentru site), în urma unei experiențe cel puțin interesante pe site-ul companiei.

De aceea, ai putea avea în vedere și includerea de experiențe de realitate virtuală, pentru maximizarea conversiilor.

La ora actuală, astfel de experiențe sunt incluse mai ales în site-uri de prezentare, și mai puțin în site-uri de comerț online. Cum ar fi să regândești puțin acest aspect, și să oferi utilizatorilor oportunitatea de a vizita magazinul tău online ca și cum l-ar vizita fizic, în persoană? Ar fi, poate, un avantaj competitiv major?

Am detaliat cu privire la 8 elemente de design orientat către experiența utilizatorilor în site: pentru a-ți arăta cât este de important să utilizezi bune practici, și chiar să inovezi (respectând, la bază, bunele practici), pentru ca utilizatorii să fie mulțumiți că au găsit site-ul tău, au găsit ceea ce căutau, vor cumpăra și vor reveni la el ori de câte ori au ocazia.

Aceste informații te vor ajuta să creezi un design optim, eficient, orientat către conversii și maximizare ROI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.